A Joomla! 3.0 megjelenését 2012 szeptemberére tervezik. Számos új szolgáltatásokat építenek be a rohamosan fejlődő keretrendszerbe. Ahhoz azonban, hogy ezt hatékonyan tudják alkalmazni, mindent össze kell kötni egy egyszerű és intuitív módon, ami egy óriási felhasználói élményt (UX) fog nyújtani. Ez az interjú a közösséggel és a Joomla! User Experience csapat egyik tagjával, Kyle Ledbetterrel, bemutatja a Joomla! 3.0 UX elképzelését, és hogy hogyan jutunk majd el odáig.
Hogyan hallottál először a Joomla!-ról, és mi vezetett odáig, hogy részt vegyél a projektben?
2004-ben partnerként vettem részt a kommersz oldalak kiadásában egy open source PERL e-commerce rendszer részeként. Gyűlöltem. Volt egy kliensünk, aki egy egyszerű brosúrát akart létrehozni, amit HTML ismeretek nélkül is karban tudott tartani. Ez őrültség! Hogy lehetne ezt megoldani?
Ekkor találkoztam a Mambo-val, és azonnal beleszerettem a vezérlőpultba, ami akkor forradalmi ötletnek számított.
Felmondtam, majd új céget alapítottunk a Joomla alapjára, és ezután már jó volt az élet. Idővel belefáradtam, hogy a kliensek panaszkodnak az admin felületre, így egyfajta garanciaként kifejlesztettük a sajátunkat (az eredeti AdminPraise-t). Ez után kissé elszállva magamtól úgy döntöttem, hogy segítek fejleszteni a beépített admin felületet ahelyett, hogy panaszkodok miatta. Csupán hat évbe telt (el sem hiszem, hogy ilyen sokáig), de most már végre megcsináljuk!
Útközben elkezdtem bemutatni az ötletemet a Joomla!Day-eken. Csupán jó kapcsolataim és munkáim révén tudtam elérni, hogy részt vegyek a projektben, ami hatalmas megtiszteltetés.
Azoknak, akik nem ismerik az „UX” fogalmát, el tudnád mondani, hogy mit is jelent ez, és miért fontos?
Az UX a „User eXperience”, azaz felhasználói élmény rövidítése, amely azt mondja meg, mit tapasztalsz egy bizonyos dolog használatakor. Ez lehet egy autó vezetése, egy magazin olvasása, de legtöbb esetben egy weboldal vagy alkalmazás használata.
Az UX a kezelhetőséget, UI-t (User Interface), és hozzáférhetőséget jelenti. A kezelhetőség teszi az UX-et értékelhetővé, és ez a legtudományosabb megközelítése. Az UI mondja meg, hogy hogyan férünk hozzá a szoftverhez, és ez az, ami megjelenik a felhasználó előtt. A hozzáférhetőség határozza meg, hogy hány különböző típusú ember képes használni a szoftvert úgy, hogy nem korlátozza a nyelv, a fizikai korlátok, és más tényezők.
Az UX a Joomla legfontosabb aspektusa (én nyilván ezt mondom). A szoftver metódusai változnak. A JavaScript könyvtárak jönnek és mennek. A designok fejlődnek. Az UX az, ami az embereket mindig visszahozza.
Most, hogy a Joomla! 2.5 megjelent, az emberek figyelme máris afelé fordul, hogy mi lesz a Joomla! 3.0-ban. Szerinted milyen fejlődések érhetőek el az UX-en a Joomla! 3.0-ban?
Ezernyi lehetőségünk van az UX fejlesztésére a Joomla! 3.0-ban. Ahogy haladunk a verziókkal, lehetőségünk van igen jelentős változtatásokra. Véleményem szerint ezek a jelentős változtatások szükségesek ahhoz, hogy a Joomla! fontos maradjon az embereknek. Íme, néhány kulcsfontosságú terület, amire fókuszálunk:
Joomla! 3.0 Adminisztráció
A 3.0 adminisztrációs felületét teljesen elölről írjuk újra. Ez nem jelenti azt, hogy kidobunk mindent, ami jó a jelenlegi felületen, de nem akarjuk korlátozni a kreativitást. Az adminra ráfér a megújulás. Most már mind belátjuk ezt. Ami 2005-ben nagyszerű újítás volt a Joomla!-ban, az 2012-ben már követelmény. A Mambo adminra építettünk, így ez lesz az első egyénileg készített admin Joomla!-ra. Ez lehet, hogy tartalmazni fogja a frontendes admin felületet. Jelenleg visszajelzésekre várunk a JUX fórumokról, hogy informálódni tudjunk a design folyamatról. Szintén meghívunk néhány jól ismert Joomla! sablon designert, hogy bemutassák a saját ötleteiket.
Joomla! UI könyvtár (JUI)
Az UI opciók és a standardizáció mindig is probléma volt a Joomla!-ban. Amikor a fejlesztők elérnek egy mérföldkövet, szeretnék elkészíteni a saját UI könyvtárukat és design mintáikat. Ez nagyon jó innovációnak, de gyenge az UX szempontjából. Ez teremti meg a jelenlegi szituációt, ami miatt komponensről komponensre végig kell mennünk mindenen. A felhasználóknak újra kell tanulniuk a felületet minden komponensnél, és a designereknek meg kell engedni a különböző felületek használatát minden komponens esetében.
Célunk, hogy olyan UI elemeket tartalmazó könyvtárat készítsünk, amely magában foglal minden lehetőséget, amire egy felületnek szüksége van, és hogy iteratívan segítsük a fejlődést a core-ban ahelyett, hogy a fejlesztőknek kelljen elkészíteni mindent. Így a komponensfejlesztők képesek lesznek nézeteket és elrendezéseket készíteni designerek nélkül és a designerek könnyen készíthetnek sablonokat anélkül, hogy a komponensek kinézetén változtatniuk kellene.
Ebből az egyesített JUI-ból készíthetünk akár design szimbólumokat tartalmazó könyvtárat is olyan alkalmazások számára, mint az Adobe Fireworks, vagy eszközöket olyanok számára, mint az Omnigraffle, ezzel is gyorsítva a fejlesztést.
Joomla! 3.0 alapértelmezett sablon(ok)
A Joomla! UX hatalmas része az, amit az emberek először látnak egy Joomla! telepítés során. Ez a külső megjelenés. Ahelyett, hogy több sablonunk lenne, szeretnék csupán egy, mindenre képes, rugalmas, egyszerű sablont gyártani. Nem szeretnék keretrendszert építeni erre a sablonra, inkább szeretném vele bemutatni a legújabb szolgáltatások erejét. Ahogy már mondtam, a mintatartalomra ráfér némi finomítás, vagy inkább átgondolás. Jobb lenne, ha a lehetséges elrendezéseket lehetne vele bemutatni a JUI-val.
Szerinted mi a legjobb módja annak, hogy az UX fejlesztését számításba vegyék a Joomla! fejlesztése során? Mennyire támogatják a jelenlegi fejlesztést, és milyen fejlődések lehetségesek ezen a téren?
Az UX-nak meghatározóbb szerepet kell játszania a fejlesztési folyamatban. Amint egy szolgáltatás bekerül a kódba, azonnal kell lennie lehetőségeknek a megjelenéssel kapcsolatban. Hogy illik ez ide? Hogyan hat a már létező UI-ra? Ugyancsak többet kell foglalkozni az egyensúllyal és a definiált szerepekkel. A világban, ahol élünk, nekem nincs beleszólásom bármiféle programozási dologba, és a programozóknak sincs beleszólásuk a design-ba. Megkérdőjelezhetnek egy design-t, de a kezelhetőség a végső döntő faktor. Tudom, hogy a döntéshez rendelkezésre álló idő korlátolt, de mindezt át kell gondolni, mielőtt beleteszünk valamit a rendszerbe. Most, hogy a Joomla! a Githubon is fenn van, sokkal nagyobb lehetőségek vannak az új ötletek és lehetséges változtatások terén.
Mit tud a Joomla! projekt tenni a külső fejlesztős segítése érdekében a frontend (felhasználói) és backend (adminisztrációs) UX fejlesztésével kapcsolatban?
A jó hír az, hogy a projekt vezetői jó úton járnak. A Community Leadership Team a joomla.org-ot már külső segítséggel designolta újra. Ron Severdia (a Product Leadership Team-ből) segített létrehozni mindezt, mivel ő tisztában van az UX fontosságával. A vezetőség feladata nem feltétlenül a munka végrehajtása, hanem inkább a megfelelő emberek alkalmazása a munkára. Ezért vagyok izgatott, mivel a Joomla! a Githubon is fenn van, így a szervezés sokkal könnyebb és szociálisabb.
Hogy kapcsolódhatnak be a közösség tagjai a fejlesztéssel kapcsolatos döntésekbe, amik a Joomla! 3.0 UX-ét fogják meghatározni?
A core-on kívül a közösségi fejlesztőknek össze kell dolgozniuk a designerekkel. Még ha a fejlesztőknek van is saját UI elemeket tartalmazó könyvtáruk, a designerekkel kell futtatniuk azt. Ez már bizonyos szinten meg is történt. A HWD VideoShare fejlesztői az alapoktól építik újra az oldalt 2.5 alá, és a Projectfork fejlesztőivel (magamat is beleértve) dolgoznak együtt, hogy biztosítsák, a komponenseik a lehető legnagyobb mértékben működnek együtt a Joomla! 2.5-tel. A Community Builder fejlesztői szintén tanácsokat kérnek a CB új verziójával kapcsolatban. Gyorsan találunk új megoldásokat a már létező UI opcióival kapcsolatban, de nem szeretnénk elkövetni ugyanazokat a hibákat, így feltétlenül szükségünk van egy új, kiterjeszthető JUI-ra. Végre azt látom, hogy a közösség határozza meg, milyen eszközök kifejlesztésére van szüksége. Ennek így kell lennie.